Storytelling

Storytelling is een krachtig middel om uw boodschap over te brengen. Verhalen zijn namelijk overal, iedereen kent verhalen die aanspreken. Een goed verhaal is een uitstekende drager voor uw boodschap. Er zijn verhalen die iedereen kent, die over generaties heen blijven hangen. Er is niemand die het antwoord niet weet op de vraag wie water in wijn veranderde en over water kon lopen. Communicatieadviseur Pieter-Marijn van der Velden kent de kracht van storytelling.

Een verhaal is noodzakelijk

"Een eigen verhaal hebben is noodzakelijk. Zonder goed verhaal loopt u de kans dat anderen u niet begrijpen en er met uw verhaal vandoor gaan. En dat dat kan desastreuze gevolgen hebben. Opeens bent u niet meer die instelling die alles over heeft voor haar cliënten, maar dat verpleeghuis dat etenswaar over de datum serveert. Ook al is dat slechts één keer gebeurd en bent u zich verder altijd zeer bewust van de kwaliteit, het negatieve verhaal blijft wél hangen en nog lang ook."

Blogs over storytelling van Pieter-Marijn

  1. Met verhalen bouw je aan succesvol leiderschap
  2. Een goed verhaal zorgt voor onuitwisbare indruk
  3. Verhalen als managementinstrument voor verandering
  4. Hoe maken verhalen je sterker?

Meerwaarde van verhalen

Tot de verbeelding spreken

“Verhalen brengen mensen in beweging. Of u nu intern of extern een visie, beleid, verandering of plan voor het voetlicht wil brengen, met een verhaal spreekt u tot de verbeelding en zorgt u voor herkenning en verbinding. Een goed verhaal vertelt zichzelf namelijk als vanzelf door. Het genereert beroepstrots: medewerkers zijn zich bewust van het hogere doel waar ze zich voor inzetten. En het laat de buitenwereld zien waar de organisatie voor staat en gaat. Dat versterkt het imago en maakt het makkelijker en logischer om voor de organisatie te kiezen."

Indruk maken 

"Het gieten van uw boodschap in een verhaalvorm brengt heel wat meerwaarde met zich mee. U maakt uw boodschap begrijpelijk. Ga maar na: als u stelt dat twee procent van het eten dat in de supermarkt ligt, biologisch is, dan maakt dat geen indruk. Het verhaal daarbij maakt veel meer tongen los. Alle Nederlanders eten een hele week per jaar biologisch. Dát blijft hangen."

Verbanden leggen

"Met een verhaal legt u ook verbanden, waardoor u een begrijpelijk geheel presenteert. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de overlast bij het uitgraven van een kanaal voor verkeer. Als er op een bord naast de werkzaamheden staat dat er aan een kanaal wordt gewerkt, kan dat irritatie oproepen bij de passerende automobilist die niet kan doorrijden. Staat er op datzelfde bord ‘we werken aan de bereikbaarheid van de stad’, dan is het al een heel ander verhaal. Door in de toekomst meer containers over het water te vervoeren, is minder vrachtverkeer noodzakelijk en kan de automobilist makkelijker doorrijden. Daar heeft hij wel een tijdje ongemak voor over!"

Gevoelens en waarden delen

"In een verhaal kunt u heel compact gevoelens, doelen en waarden delen. U laat zien waar u als organisatie naar streeft. Dat doet u beleidsmatig door een missie te bepalen, maar aanvullend daarop kan deze missie door een verhaal bij een groot publiek beklijven. Door het verhaal van ‘het sterretje in de ruit’ weet u bijvoorbeeld precies wat u mag verwachten bij Carglass. U kunt zelfs uw visie in een verhaal verpakken. Verzekeraar InShared vertelt in haar commercials in verhaalvorm wat haar visie is: hoe minder mensen declareren, des te lager de premie."

Verhalen vervelen nooit

"Een zeer belangrijk argument om storytelling in te zetten, is dat verhalen zorgen voor een voorkeur en daarmee voor binding. Uw doelgroep kent u ergens van en dat voelt vertrouwd, zorgt voor empathie. Als u uw verhaal goed vertelt, verveelt het ook nooit. Neem Centraal Beheer, dat al bijna 30 jaar, met een korte onderbreking, ‘Even Apeldoorn bellen’ inzet. Als u bekend bent van meerdere verhalen met positieve inslag, dan kunt u wel een potje breken."

Voor u begint

Het verhaal van uw organisatie vertellen is geen sinecure. Maar aan de andere kant moet u beseffen dat de verhalen er al zijn en dat u ze alleen moet weten te vinden en herkennen. Uw medewerkers en klanten kunnen u daarbij van dienst zijn. Zij vertellen namelijk al verhalen over uw organisatie zonder het zich te beseffen. En al die verhalen hebben een rode draad, waarmee u het grote verhaal kunt vertellen. Het vinden van die rode draad is vaak de grootste uitdaging.

Praktijkvoorbeelden

Maatschappelijke betekenis wordt zichtbaar bij Franciscanessen

De zusters Franciscanessen, die al in het begin van vorige eeuw vrouwen op bepalende posities in de maatschappij plaatsten (bijvoorbeeld schoolhoofd en ziekenhuisdirecteur), beseften zich pas toen ze daar op werden gewezen, dat ze tot de grondleggers van de emancipatie behoorden. Soms doet u uw werk zo als vanzelfsprekendheid, dat u niet als vanzelf inziet wat dit maatschappelijk betekent. De blik van een buitenstaander kan u dan verder helpen.

Verhalen vergroten beroepstrots in gehandicaptenzorg

Medewerkers in de gehandicaptenzorg konden zelf meestal niet vertellen waar zij voor staan. In opdracht van de koepelorganisatie Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg (StAG) ontwikkelde Het Inventief een traject om samen met de medewerkers het echte verhaal over de sector boven tafel te krijgen, zodat zij dat ook kunnen vertellen. Medewerkers bouwen met cliënten een gelukkige toekomst op, ondanks de beperking. Ze zijn professionals die hoogwaardige zorg leveren. Dat verhaal maakt ze trots op wat ze doen. Daarmee veranderen ze zelf het imago van de sector en maken deze aantrekkelijker om er te werken.

Links

door

door

door

door

Uw reactie